Kiekvieno darbuotojo darbo vieta ir darbo vietų aplinka turi atitikti šio įstatymo ir kitų darbuotojų saugos ir sveikatos norminių teisės aktų reikalavimus. Darbo vietos turi būti įrengtos taip, kad jose dirbantys darbuotojai būtų apsaugoti nuo galimų traumų, jų darbo aplinkoje nebūtų sveikatai kenksmingų ar pavojingų rizikos veiksnių. Įrengiant darbo vietas turi būti įvertintos darbuotojo fizinės galimybės.
Konkretūs darbuotojų saugos ir sveikatos apsaugos reikalavimai nustatomi projektuojant įmones, jų padalinius ar darbo vietas, įvertinant naudojamų darbo priemonių saugaus naudojimo reikalavimus, darbo, gamybos pobūdį, vadovaujantis Darboviečių įrengimo bendraisiais nuostatais ir kitais darbuotojų saugos ir sveikatos norminiais teisės aktais, iš jų – higienos normomis.
Kiekvieno darbuotojo atlikto darbo kokybė priklauso ne tik nuo atlyginimo dydžio, bet ir nuo to, ar patogi jo darbo vieta. Dažniausiai darbuotojui tenka praleisti visą darbo dieną vienoje vietoje ( kabinete, salėje, ceche ir pan.). Patalpa, kurioje dirba žmogus, turi būti labai patogi darbuotojo darbui atlikti, patogus turi būti ne tik įrankiai, bet ir baldai, tinkamas apšvietimas, apdaila, nes jei žmogus dirbs jam nepalankioje ir nepatogioje vietoje, jis greit pavargs, jo atliktas darbas bus ne toks kokybiškas, pasibaigus darbo dienai, jį ne tik kankins nuovargis, bet dar jis pasidarys irzlus, darbas jam pasidarys ne mėgstamu užsiėmimu, o privalomu.
Darbo analizė:
Taigi, pagal pateiktą darbo analizę, galime pamatyti, jog svarbiausia darbe – darbo vieta, nes nuo to priklauso darbo našumas ir visi kiti pagrindiniai darbo dėmenys. Vadovo kabineto parinkimas
Kiekvieno darbuotojo darbo vieta turi būti parenkama labai atsakingai, nes nuo to priklauso darbo našumas. Kiekvienoje įmonėje svarbiausias asmuo yra tas, kuris visiems vadovauja, o tai dažniausiai yra įmonės direktorius. Todėl direktoriaus kabinetas turi būti įrengtas tinkamoje ir patogioje vietoje. Kabinetas randasi ne pačioje judriausioje įmonės vietoje, kad nebūtų daug pašalinio triukšmo. Patalpos plotas: 16 kv.m., aukštis: 2.5 m. Kabineto įrengimas ir darbo priemonės turi būti ne tik patogios ir saugios, bet ir mielos darbuotojo akiai, nes nuo to priklauso žmogaus savijauta ir nuotaika. Nei vienas iš mūsų nenorėtų turėti pavargusio ir irzlaus direktorių. Todėl šiame projekte stengsiuos sukurti patį moderniausią, saugiausią ir patogiausią direktoriaus kabineto interjerą, aplinką ir darbo priemones.
Darbo priemonės
Įmonėje turi būti naudojamos tik techniškai tvarkingos darbo priemonės ( stalai, kėdės, kompiuteris ir t.t.), atitinkančios darbuotojų saugos ir sveikatos norminių teisės aktų reikalavimus. Darbo priemonės turi būti suprojektuotos, pagamintos ir įrengtos darbo vietoje taip, kad nebūtų sudaryta galimybė darbuotojui patekti į darbo priemonės pavojingas zonas, ypač zonas, kur yra judančių dalių; aukštos ar žemos temperatūros darbo priemonių paviršiai turi būti izoliuoti; darbo priemonių įtaisai turi atitikti ergonominius reikalavimus; negali būti galimybės darbo priemonę atsitiktinai įjungti, turi būti numatyta, kaip darbo priemonę operatyviai išjungti; darbo priemonių keliamas triukšmas, vibracija ar kita darbo aplinkos tarša neturi viršyti higienos normose nustatytų ribinių verčių ( dydžių).
Įmonės įgyjamos darbo priemonės privalo atitikti privalomuosius saugos reikalavimus.
Šimtmečio pradžia iš esmės keičia ne tik žmogaus pasaulėžiūrą, jo aplinką – esminės permainos vyksta ir verslo pasaulyje. Šiuolaikinėje kompanijoje vadovas nesiekia sureikšminti savo padėties įmonėje, jis irgi yra komandos narys.
Tokioje demokratiškoje aplinkoje vadovo darbo vieta išsiskiria tik baldų detalėmis, dangomis ir yra derinama prie komandos baldų stiliaus. Būtent apie tai ir galvojau, kurdama baldus vadovo kabinetui.
Idealiomis laikomos darbo vietos, kai galima dirbti sėdint ir stovint. Tuo atveju galima keisti darbo padėtį, tačiau nereikia pamiršti principo – nedirbk stovėdamas, jei gali sėdėti. Pagrindinis darbo sėdint privalumas – mažos energijos sąnaudos. Be to, sėdint geresnė kraujo apykaita kojose, geresnės sąlygos preciziniam darbui ir galimybė valdyti atskirus organus abiem kojomis. Trūkumas – sunkiau keisti kūno padėtį.
Dairantis stalo specialistai pataria paisyti elementarios taisyklės: kad ant tinkamo aukščio stalo tilptų visos darbo priemonės.
Darbo stalo aukštis parenkamas pagal žmogaus ūgį ir darbo pobūdį. Normalus stalo aukštis – 72+ cm.
Kad vadovo kabinetas būtų jaukesnis, jame įrengiama minkšto komplekto dalis (minkštas kampas ir stiklinis kavos stalelis). Tai ypač pravartu jei vadovas turi svarbių lankytojų, taip jiems suteikiamas patogumo ir komforto jausmas.
Darbo aplinkos reikalavimai
Darbuotojų motyvaciją didina ne tik teisinga apmokėjimo už darbą sistema, bet ir sudarytos sąlygos, padedančios atskleisti ir ugdyti jų užtikrinti profesinį tobulėjimą. Ne mažiau svarbią reikšmę darbuotojų pasitenkinimui turi ir darbo aplinka.
Apšvieta ir triukšmas
Apšvieta turi būti:
– ant darbo paviršių ne mažesnė kaip 300 lx ir ne didesnė kaip 500 lx;
– ant monitoriaus ekrano – ne mažiau kaip 100 lx ir ne daugiau kaip 250 lx.
Stiprus triukšmas neigiamai veikia žmogaus sveikatą ir darbingumą. Dirbdamas triukšme žmogus prie jo „pripranta“, tačiau triukšmas didina nuovargį, silpnina klausą. Direktoriaus kabinetui tinkamiausias triukšmo lygis – 50dBA. Kabinetas parinktas tokioje įminės vietoje, kur nėra didelio triukšmo šaltinių.
Šviestuvai
Projektuojant kabineto apšvietimo sistemą pagal HN98:2000, parenkamas apšvietos lygis. Žinant apšvietos lygį bei pasirinkus konkretų šviestuvo, kartu ir šviesos šaltinio tipą, nustatomas bendras šviestuvų skaičius ir sudaroma jų išdėstymo schemą.
Šviestuvų skaičius nustatomas dalijant patalpos plotą iš vieno šviestuvo apšviečiamo ploto: 16 / 4 = 4 šviestuvai.