Naujoje šviesoje spalvos atrodo kitaip
Jei nors kartą pirkote kokį nors daiktą ar rūbą esant dirbtiniam apšvietimui, žinote, kad dienos šviesoje tas pirkinys visuomet atrodo kitaip. Taigi jeigu spalva mums labai svarbi, perkamą daiktą stengiamės apžiūrėti dienos šviesoje.
Tačiau jei šis būdas tinkamas perkant drabužius, tai visai bevertis perkant baldus, užuolaidas, kilimus ir t. t. Kiekvienas baldas ar aksesuaras, interjere užimsiantis pastovią vietą, ir apšviestas bus specifiškai.
Pirkdami, patikrinkite, kaip spalva atrodo namuose
Spalvinius pavyzdžius – audinį, dažus, grindinės ar baldinės medienos gabalėlį, kiliminės dangos atraižėlę – reikia atidžiai apžiūrėti ne tik dienos šviesoje pardavimo vietoje, bet ir esant tokiam apšvietimui, kuris vyrauja jūsų namuose. Kai kuriose parduotuvėse visuomet duodama medžiagų pavyzdžių tokiai patikrai namuose atlikti.
Gautus pavyzdžius apžiūrėkite ryte, dieną, vakare ir, jei yra galimybė, saulėtą ir apniukusią dieną. Beje, nepakanka medžiagos gabalėlį prinešti prie lango. Audinys, kilimas ar dažas turi būti išbandyti toje vietoje, kur bus naudojami. Pavyzdžiui, užuolaidoms skirtą audinį reikėtų apžiūrinėti ne pasidėjus horizontaliai kur nors ant stalo, o vertikaliai ir toje vietoje, kur kabės užuolaidos. Sienų dažų pavyzdį reikia apžiūrėti prie lango ir tamsiausiose kambario kertelėse.
Kadangi keičiantis apšvietimui keičiasi ir spalvos, kritusius į akį baldus ar dekoratyvinius elementus reikėtų apžiūrėti ir vakare, esant dirbtiniam apšvietimui. Antraip gali nutikti taip, kad, pavyzdžiui, gražus žydras kilimas su kruopščiai prie jo priderintu melsvų baldų ir aksesuarų ansambliu pavirs neišraiškingu pelės pilkumo daiktų rinkiniu, niekuo neprimenančiu jūsų susikurtos spalvinės koncepcijos.
Spalvos įtaką galima planuoti
Saulės spektro spalvas galima pamatyti vaivorykštėje (raudona, oranžinė, geltona, žalia, žydra ir violetinė). Tačiau reikėtų nepamiršti to, kad per dieną spalvos pasikeičia ne vieną kartą. Ryte vyrauja žydri ultravioletiniai spinduliai, pusiaudieny pasiekiantys maksimalų intensyvumą. Vakarop persvara atitenka raudoniesiems spinduliams.
Esant natūraliam apšvietimui, reikia įvertinti šiuos faktorius:
– nuo ryto iki vidurdienio saulės spindulių užlietuose kambariuose spalvos atrodo labai intensyvios;
– kambaryje, užlietame vakarinės saulės šviesos, spalvos atrodo minkštos, švelnios, ypač pagyvėja rausvi ir gelsvi atspalviai;
– šiaurinėje būsto pusėje esančių kambarių tiesioginiai saulės spinduliai nepasiekia, todėl juose spalvos keičiasi minimaliai.
Jeigu kambarį ketinate apšviesti dirbtiniais šviesos šaltiniais, stenkitės imituoti natūralų apšvietimą. Štai svarbiausios apšvietimo taisyklės:
– neplanuokite tolygaus apšvietimo visoje kambario erdvėje. Antraip patalpa praras kontūrus, atrodys nuobodžiai ir greitai vargins, joje trūks įtampos ir kontrasto. Geriausia, naudojant skirtingus šviesos šaltinius, įrengti apšvietimo saleles. Šviesos ir tamsos sugretinimas žadina asociacijas su gamta. Šviesos salelės daromos, pavyzdžiui, darbo vietoje, skaitymui skirtame kampe ir kitose gero apšvietimo reikalaujančiose vietose, o likusioji erdvė skęsta prieblandoje;
– venkite vertikaliai krintančios šviesos. Tiksliai iš viršaus krintančios šviesos gamtoje nebūna. Net zenite esanti saulė spindulius meta šiek tiek įstrižai, be to, jie daugybę kartų lūžta ir atsispindi. Teisingiausias sprendimas būtų viršutinį lubinį apšvietimą papildyti šoniniu apšvietimu;
– numatykite įvairius šviesos spektrus – kaitrines, dienos šviesos ir kitokias lempas. Dirbtiniai šviesos šaltiniai niekuomet neskleis tokio šviesos spektro kaip natūrali saulės šviesa. Būtent dėl to dirbtinėje šviesoje spalvos atrodo kitaip nei apšviestos natūralios saulės šviesos.
Lentelėje pateikiamas spalvų kitimas keičiantis apšvietimui. Ryškiausia tendencija yra ši: „šilto” apšvietimo spalva priverčia švytėti šiltus atspalvius, o šalti atspalviai prislopsta arba papilkėja. Šalta šviesa intensyvina šaltas spalvas ir sušvelnina šiltas.
Kaip dirbtinė šviesa keičia spalvas
Spalva dienos šviesoje | Spalva šiltoje šviesoje | Spalva šaltoje šviesoje | |
Geltona | Pastelinė | Šiltesnė ir labai blyški | Labai silpna ir pilkšva |
Intensyvi | Šiltesnė ir švelnesnė | Šviesesnė ir pilkšva | |
Gelsvai-žalia | Pastelinė | Beveik švelniai žalia, labai blyški | Žalesnė ir blausesnė |
Intensyvi | Gelsvesnė ir šviesesnė | Praranda geltoną pustonį | |
Žalia | Pastelinė | Švelniai geltonai žalia | Žydresnė, silpnesnė |
Intensyvi | Šiltesnė ir silpnesnė | Žydrai žalia | |
Žydrai-žalia | Pastelinė | Žalesnė, blyškesnė | Žydresnė, intensyvesnė |
Intensyvi | Žalesnė, silpnesnė | Žydresnė, stipresnė | |
Žydra | Pastelinė | Pilkesnė, lengvai nukrypsta į žalią | Intensyvesnė |
Intensyvi | Pilkesnė, praranda spalvą | Spinduliuojanti, šalta | |
Indigo mėlyna | Pastelinė | Pilkesnė ir labai silpna | Šaltesnė, stipresnė |
Intensyvi | Pilkesnė, prarandą spalvos stiprumą | Šaltesnė, intensyvesnė | |
Melsvai-violetinė | Pastelinė | Labai blyški, balkšva | Žydresnė, stipresnė |
Intensyvi | Pilkesnė, silpnesnė | Melsvesnė, labiau spinduliuojanti | |
Rausvai violetinė | Pastelinė | Šiltesnė, įgauna rusvą atspalvį | Žydresnė, intensyvesnė |
Intensyvi | Šiltesnė, nuo rausvos iki rudos | Melsvesnė, labiau spinduliuojanti | |
Purpurinė raudona | Pastelinė | Šiltesnė, rausvai gelsva | Aiškesnė, atrodo raudonai violetinė |
Intensyvi | Šiltesnė, gelsvesnė | Šaltesnė, žydresnė | |
Ryškiai raudona | Pastelinė | Šiltesnė, atrodo rožinė | Žydroka, atrodo šalta žydrai rožinė |
Intensyvi | Šiltesnė, atrodo geltonai raudona | Šaltesnė, linksta prie mėlynai raudonos | |
Oranžinė raudona / geltonai raudona | Pastelinė | Geltonesnė, intensyvesnė | Pilkšvesnė, šaltesnė |
Intensyvi | Labai švytinti | Prislopinta, silpna |
AUTORIUS: Rūta KLUMBYTĖ