Kas yra autorinė reprodukcija?
Autorinė reprodukcija, tai originalaus meno kūrinio ( paveikslo, piešinio ar grafikos) kopija, gauta fotografijos arba skenavimo būdu perkėlus originalaus meno kūrinio vaizdą į skaitmeninį formatą ir atspausdinus vienokia ar kitokia forma. Žodis autorinė reiškia, kad kopija yra daroma su autoriaus sutikimu ir priežiūra, kurią užtikrina ant reprodukcijų matomas autoriaus parašas arba inicialai. Profesionalios galerijos parduodamos žymių menininkų reprodukcijas suteikia ir autorystę pažyminčius sertifikatus, kuriuose nurodomas autoriaus vardas, pavardė, kūrinio sukūrimo metai, reprodukcijos dydis ir tiražo numeris (jeigu reprodukcija yra tiražuojama).
Populiariausios Reprodukcijų Formos
Dažniausiai meno pasaulyje reprodukavimui ( kaip ir kūrimui) naudojamos dvi pagrindinės formos – popierius ir drobė. Tik šiuo atveju tiek popierius, tiek drobė savo savybėmis turi būti pritaikyta spausdinimui. Profesionaliam reprodukavimui naudojamos muziejinės (ilgaamžės) kokybės medžiagos, kurios užtikrina kopijos atvaizdavimo kokybę ir ilgaamžiškumą. Žinoma tarp mėgėjų reprodukcija gali būti laikoma ir idealiai pertapyta “Mona Lizos” paveikslo kopija, tačiau tai bus plagijatas.
Originalas ar reprodukcija?
Meno pasaulyje kartais sunku pasakyti, kas yra tas tikrasis originalas, ypač kai aiškaus technologinio skirtumo tarp originalo ir reprodukcijos tiesiog nėra. Puikus pavyzdys yra atspausdinta meninė nuotrauka. Pripažinkim, kad nuotraukos originalas gali būti ne vienas. Tokiu atveju naudojama sąvoka “Originali reprodukcija” ( ang. “Original Print”), kuri galioja fotografijos, litografijos ir grafikos darbams. Todėl menininkas parduodamas šių stilių meną turėtų pats nustatyti originalių reprodukcijų tiražą, formatą ir formą bei užtikrinti klientui, jog kūrinys nebus reprodukuojamas daugiau nei nustatyta. Amerikoje tokiems dalykams reglamentuoti naudojamos notarinės sutartys.
Išliekamoji vertė = ribotas tiražas (limited edition)
Visi bent kiek išsamiau susipažinę su meno pasauliu yra girdėję kiek milijonų gali kainuoti Pablo Picasso, Henri Matisse’o ar Andy Warhol originalūs darbai. Tačiau ne visi žino, kiek gali kainuoti šių dailininkų autorinės reprodukcijos. Atsakymas paprastas – daug. Klausimas kas sukuria išliekamąją vertę reprodukcijoms? Be to, kad reprodukavimo sėkmė priklauso nuo autoriaus prekės ženklo žinomumo ir populiarumo, egzistuoja ir kiti momentai, kuriuos gali ir turi taikyti kiekvienas menininkas. Unikalus kopijų skaičius kiekvienam darbui bei kiekvieno printo numeravimas pažymint numatomų išleisti kopijų skaičių yra pirmas dalykas, kas kuria vertę. Išliekamąją vertę ateityje turės ir tos reprodukcijos, kurių autorystė bus aiški ir neginčijama, todėl parašas priekinėje arba galinėje kūrinio pusėje yra privalomas kiekvienos reprodukcijos atributas. Žvelgiant iš kliento pusės, išprusęs meno kolekcionierius nori žinoti, kad jo įsigijama reprodukcija yra iš tikrųjų riboto tiražo, todėl pats menininkas arba jį atstovaujama galerija turėtų kiekvienai kopijai sutiekti ir autentiškumą patvirtinančius dokumentus (sertifikatą). Dažnu atveju didesnę išliekamąją vertę turės mažesnį tiražą turinčios reprodukcijos.
Reprodukcijos Kainodara:
Nėra aiškių taisyklių, nustatančių reprodukcijos kainą. Tačiau visgi keletas dedamųjų, apibrėžiančių reprodukcijos kainą, egzistuoja. Riboto tiražo reprodukcijos kainuos žymiai brangiau nei netiražuojamos reprodukcijos, vien dėl to, kad jų bus išleista ženkliai mažiau. Reprodukcijos kokybė, medžiagos forma bei dydis taip pat lemia mažesnę ar didesnę kainą. Sakykim, ant muziejinės kokybės natūralios drobės specialiais ilgaamžiais dažais atspausdinta autorinė reprodukcija su autoriaus parašu kainuos ženkliau daugiau nei ant paprastesnio popieriaus atspausdintas printas. Žinoma svarbiausias dedamasis nustatant kainą yra menininko kūrinių paklausa. Jeigu menininkas yra populiarus ( arba ketina tokiu tapti), o jo originalūs darbai yra perkami ir vertinami tai natūralu, kad ir jo parduodami printai yra brangesni. Daugelis menininkų yra nustatę taisykles, kad jų printai turi kainuoti 10 kartų mažiau nei originalai, tačiau toks kainodaros būdas yra labai subjektyvus.
Menininkui norinčiam pradėti reprodukuoti savo darbus logiškiausia būtų panagrinėti rinkoje egzistuojančias printų kainas, tada sugalvoti kokia forma jis norėtų pateikti savo printus ( medžiaga, ribotas arba neribotas tiražas, kiekis) ir pagal tai bandyti parinkti kainų rėžius. Atminkite, kad niekas nežino, kiek jūsų printas gali kainuoti ateityje.
Nauda pirkėjui, reklama menininkui:
Šiandienos paveikslų reprodukcijos ne tik mažai skiriasi nuo originalo, tačiau ir turi tam tikrų pranašumų. Vienas printų privalumų – lengvai keičiamas formatas. Jeigu originalaus paveikslo dydžio pakeisti neįmanoma, tai gaminant paveikslo kopiją galima lengvai didinti ar mažinti kūrinio dydį neprarandant kokybės ir prisitaikant prie interjero sienų dydžio
Kitas didelis printų privalumas – kaina. Originalaus meno kūrinio įsigijimas, tai investicija į meną, kuri prieinama, toli gražu, ne visiems. Tačiau įsigyti pripažinto autoriaus darbo kopiją (kas irgi yra investicija į meno kūrinį) su jo parašu kainuoja daug kartų pigiau. Todėl meno įsigijimas kita forma tampa prieinamas didesniam meno mėgėjų ratui.
Vienas svarbiausių autorinių reprodukcijų privalumų yra didesnė menininko kūrybos sklaida. Jeigu nupirktą originalą pamato vos keletas ar keliolika žmonių, tai žvelgiant iš menininko kūrinys yra “užmarinuojamas”. Ypač jeigu nėra išlikusios to kūrinio fotografijos ar autoriaus darbų katalogo. Tuo metu, autorinė kūrinio reprodukcija turi žymiai platesnę auditoriją ir gali būti pamatyta didesnio kiekio meno entuziastų. O kuo didesnis entuziastų būrys, tuo didesnės tikimybės menininkui.
Ir nepamirškim kūrybinės laisvės, kurią labai dažnai garantuoja papildomos pajamos. Papildomos pajamos gautos iš autorinių reprodukcijų pardavimų. O laisvų menininkų šiandien daugėja.